duminică, 22 decembrie 2013

DE CE E APROAPE IMPOSIBIL SA REZISTI IN REPUBLICA DOMINICANA - partea I

Zilnic ma asalteaza cunoscuti si prieteni sau pur si simplu oameni care imi citesc materialele prin intermediul motoarelor de google, cautand informatii despre viata de aici. Dupa ce am ajuns, acum 10 ani, am fost fericit. Pentru ca scapasem de toate greutatile si mentalitatile triste, din spatiul nostru geografic, numit Romania.
Am invitat lume sa ma viziteze si au si venit la doar cateva luni dupa ce am ajuns aici. Efectul a fost devastator! Majoritatea nu au inteles cu ce se manaca painea, puiul, fasolea, sau bananele locului! Nici eu, multa vreme. Stiam doar ca totul e simplu, ca  lumea nu ma urmareste sa vada ce fac, cum mancam, daca mananc cu mana sau cu paiul, daca am alte obiceiuri decat cele cu care ei erau obisnuiti, daca sunt slab sau gras, cult, inteligent, talentat ci doar singura lor preocupare era daca am bani si cam cari... Altceva parea ca nu-i intereseaza!
.Ma simteam atat de bine si liber de toate prejudecatile pe care incepeam trepatat sa mi le elimin! Era o lume pe care o visam mereu, ceva de pe vremurile interbelice din anumite romane sau documentare citite de mine in adolescenta sau in prima tinerete. Apoi a urmat  un proces de lunga durata si cu momente de disperare si criza totala de identitate, iar socul a fost atat de mare cand, acum 3 ani, o persoana draga mie, pe care o iubeam in tacere, sa se tot faca vreo 23 de ani, m-a gasit pe facebook si m-a vizitat. Insa eu eram altul. De fapt, paream acum pentru ea, un strain pentru felul ei de perceptie. A devenit dezamagita in scurt timp. Eram deja pentru ea un fel de salbatic! Mi-a spus ca am nevoie de timp ca sa-mi revin si ca ea, nu ma mai recunostea! Apoi, in ciuda impedimentelor, am incercat sa sa incropim ceva impreuna, insa am avut idei complet diferite atat despre viata cat si despre felul cum se fac afacerile. Ea este o prospera intreprinzatoare in tara in domeniul artei si culturii si detine o vasta experienta in aceasta bransa.
. Aici, din nefericire, nu a putut face nimic! Paradoxul insa, nu este acesta si anume, un roman sa vina intr-o tara caraibeana  si sa nu inteleaga nimic... Ci acela ca, nici macar un mexican sau un venezolan, habar nu are ce se intampla pe aici!
 Plantatie de banane

 Dintre toate natiile, cei care se acomodeaza cel mai usor, dar numai cu timpul, sunt italienii si spaniolii si chiar si francezii. Insa acestia din urma, stau mai degraba in comunitatile lor. Ma refer in  a te integra ca si muncitor si locuitor in  stilul de viata dominicana, in simplitatea ei, si in acelasi timp in rigorile-i care, nu sunt chiar asa de simple precum par la prima vedere. De exemplu, cine este fumator are o foarte mare sansa de a fi perceput eronat de catre toti dominicanii.Cine se imbata si face scandal, chiar daca accidental, de asemenea, sau pur si simplu sa te vada cineva inaintea pranzului cu berea in mana e un alt fenomen greu de ighitit de catre societatea dominicana. Nici nu vorbesc de alte tarii! Iti poti strica imaginea ca si persoana, pe tot restul timpului petrecut acolo in acea comunitate.
O alta fata trista a acestei tari este faptul ca ,e aproape imposibil pentru un strain sa se integreze in sistemul lor de munca, care nu are nici o siguranta si nici un respect fata de orar, iar salariile nu permit nici macar o viata de supravietuire, etc! 

Un comentariu: